2017. január 15.

s(o)unday sessions: Fák Alatt Zenekar – Ez már ilyen

A Pál Gergely (gitár, ének), Kovács Kristóf (hegedű), Nyéki Ábel (basszusgitár), Vörös László (dobok) felállású Fák Alatt Zenekar nemrég nálunk megjelent új kislemezéről, (az egyébként szintén a szegedi Miracle Soundban felvett) Személyes hangvételű kislemezről hozott egy dalt a s(o)unday sessionsbe. Mi pedig kapva kaptunk az alkalmon, és a magyar alterből és népzenéből táplálkozó, amolyan bölcsészdance-t játszó izgalmas formációt alaposan kifaggattuk a kezdetekről és terveikről is.unnamed-10_copy_2.jpg

Kezdjük az elején, elmesélitek, hogy honnan jött a zenekar neve?

  • Kristóf: Még az ősidőkben, amikor hárman elkezdtünk számokat írni Gergővel és a Nagy Zolival (aki azóta már nem velünk repül), szóval még akkor mindig a Városligetbe jártunk ki dalt írni. Amikor már összeállt néhány szám és láttuk, hogy ez a dolog működik, felmerült, hogy kellene egy ritmusszekció. Ehhez viszont ki kellett találni egy nevet.
  • Gergő: Egy napos meleg délután sétáltunk vissza a ligetben a nagydombtól hárman. Mentek a nagy agyviharok a névről, de nem találtuk az igazit, amikor felnéztem az őszi ágakra, és bedobtam a Fák Alatt Zenekart, mint a definitív anti-zenekarnevet. Nem volt szerencsém, megragadt.
  • Kristóf: Eleve olyan nevet akartunk, ami észrevétlenül sok-sok beszélgetésünkben megjelenik, mindennapi, amit mi majd jól megtöltünk tartalommal. Azóta is mindig jókat vigyorgunk, amikor valaki elejt egy fák alattot.
  • Laci: Engem azokban az időkben kerestek meg a srácok, mikor már megvolt a lehetséges zenekar név. Nem voltam biztos benne, hogy megtudok barátkozni vele és ez lesz az, amit egyszer büszkén hangoztathatok majd. De mára biztos lettem benne, hogy semmiért nem cserélném le.
  • A zenekarban elég egyedi hangzást biztosít a hegedű, miért választottátok ezt a hangszert is a csapatba?
    • Ábel: A csapatot választottuk a hangszerhez.
    • Kristóf: Gergővel már korábban játszottunk együtt, így biztos volt, hogy lesz hegedű, csak az nem, hogy miben. Szerencsére a hegedű nagyon rugalmas hangszer, és nagyon izgalmassá tud tenni rengeteg dolgot. Az alter vonal leginkább a Zolitól jött, de szinte fel sem merült, hogy más műfajban játszunk. Azért igyekezünk feszegetni ennek a határait is.
    • Gergő: A dolgok legelején még nem láttuk, hogy ennyire központi helyen lesz a hegedű. Inkább egyfajta textúraként képzeltük el, amolyan zenei habarcsként. Aztán máshogy alakultak a dolgok.unnamed-10-copy-2.jpg
  • A szövegeitek nagyon sűrűek és költőiek, ezek melyikőtök tollából születnek, és hogyan? Vannak olyan magyar dalszövegírók, akikre felnéztek?
    • Kristóf: Amikor elkezdtük ezt a projektet még egyedül a Zoli írta a szövegeket, amiket Gergővel igazított dalra. Mindkét kislemezen szerepel egy-egy ilyen szövegű szám. Amikor egy bő éve megkomolyodott a zenekar, ráadásul négyen maradtunk, a szövegírói szerepet én vettem át. Ez elég nagy egyszerűsödést jelent, ugyanis a Zoli szövegei veszett sűrűek voltak. Belőlem könnyebben megfogható dolgok jönnek, de az igényességből nem akarunk leadni. Sokkal erősebb lett a csapatmunka is. Amikor kész egy szöveg, azt együtt alaposan átvizsgáljuk és megnyesegetjük, vagy épp hozzáadunk. Szerintem mindenki adott már hozzá több-kevesebb sort a dalokhoz.
    • Ábel: Ha a példaképekről kell beszélni nem hiszem, hogy nagy titkot árulnék el: Lovasi, Bérczesi és Kardos Horváth volt, akikre nem csak én nézek fel, de még anno a Zoli is őket emlegette hatásként.
    • Gergő: Én nem figyeltem soha a szövegeket, de pont az ő szövegeik voltak azok, amikre még én is felfigyeltem.
    • Kristóf: Rám mostanában nagy hatással van Szabó Benedek is, főleg a szöveghez való hozzáállása miatt, de nagyon szeretem a Csaknekedkislány világát is.
  • Nemrég jelent meg egy EP-tek. Milyen volt a stúdiózás a szegedi Miracle Soundban?
    • Gergő: Ez most ilyen promószövegnek fog tűnni, de itt teljesen igaz, hogy sose volt még ilyen jó. Egy zenekari önismereti túra volt, és nagyon jól mutatja a tavaszi és az őszi állapotok közti változásokat. Két stúdiózás közben csak kavarognak körülöttünk a dolgok, ami itt egyetlen pontban összpontosul.
    • Ábel: Ebben Kostának is hatalmas szerepe van. Például segített rájönni hol van helyem a zenekarban Meghaltunk, aztán újra összerakott minket és jól feltámadtunk.
    • Kristóf: Kosta pedig nemcsak zeneileg, de mentálisan és fizikailag is apánk helyett apánk volt. Ha leült a hangulat, kivitt futni egy kört, mindig volt egy jó szó vagy ötlet kéznél. És senkit nem ismerek, aki így bírja a 14 órázást, mint ő.
    • Gergő: Rengeteget segített, és nélküle biztos nem olyan lenne a FAZ, mint amilyen és ami.
    • Laci: Hihetetlen, hogy milyen közösségkovácsoló erővel bír egy ilyen munka. Több napig vagyunk „összezárva” és lényegében a napi szükségleteken kívül semmi mással nem foglalkozunk, mint a saját zenénkkel. Együtt alkotunk, együtt döntünk. Nem lehet elégszer megköszönni a Miracle Soundnak és Kosta barátunknak azt a mérhetetlen mennyiségű munkát, amit beletett. Lényegében a zenekar jelenleg 4(+1) tagú.
  • Az EP a Személyes Hangvételű Kislemez címet viseli. Ez az előző, Társadalmilag Érzékeny Kislemezre direkt rímel ennyire címben, szóval várhatóak esetleg további darabok is? Vagy ha nem, akkor is érdekelne minket, hogy hogyan pattant ki a fejetekből ez a koncepció?
    • Gergő: A koncepció még az első kislemeznél fogant. Erősen gondolkoztunk, hogy mi az a szál, ami összefogja a három számot, amit fel akartunk venni. Adta magát a név. Előbb voltak a számok, mint a cím. Ezután ezt a módszert már tudatosan vittük át a következő kislemezre is. A nagylemezünk címe biztosan Elég Fasza Nagylemez lesz, vagy valami ilyesmi.
    • Kristóf: Jó kérdés, hogy miért pont ezek a kérdések foglalkoztattak minket pont ekkor. A Vakablak születésekor ültünk egy padon, csak beszélgettünk. Ábel dobta be a kérdéskört, amit jól megrágtunk. Akkor olyan helyzetben volt, hogy ez foglalkoztatta. A Mindenütt Jó születésekor pedig több ismerősünk is külföldre ment. Ez volt fontos. Aztán csaptunk a homlokunkra. Milyen koncepciózusak vagyunk minden terv nélkül. A SzHK már tudatosabban született. Kint jól körül néztünk, itt az ideje a befelé fordulásnak. Terápia. Egyébként beszéltünk még egy tematikus kislemezről, hogy kijöjjön a számmisztika. Ennek már ki is alakult a koncepciója. Eddig is áthatotta a számokat egy lokálpatrióta jelleg, hol a Moszkva tér, hol a Deák jelent meg. Ezen a kislemezen sokkal erősebb szerepet kapna a város. Az életünk helyeivel szeretnénk mondani valamit magunkról és az életünkről.
    • Gergő: De fontos, hogy már szeretnénk egy nagylemezt lerakni az asztalra, ami ennek kvázi egy alfejezete lenne.
  • Meséljetek magáról az akusztik felvételről! Miért pont ezt a dalt választottátok, és mennyire áll hozzátok közel az akusztikus megszólalás? 
    • Gergő: Ennek a számnak áll a legjobban ez a hangszerelés. Ideális bemutatkozó szám. Szívünk szerint az összest eljátszottuk volna akusztikusan is, de hát muszáj volt kiválasztani, ami a legjobban ül.
    • KristófRáadásul ez a húzószám a kislemezről, amit koncerten is nagyon szeretnek az emberek hallgatni, mi meg játszani. Ez ehhez képest egy nyugodtabb verzió, ami nagyon sok helyen tér el az eredetiről. Amúgy is amolyan hobbink, hogy saját magunkat dolgozzuk fel néha.
    • GergőEgyébként akarunk egy egész akusztikus koncertet is csinálni a nem túl távoli jövőben. Még nyáron volt szerencsénk fellépni a Veszprémi Utcazene Fesztiválon, ami meghatározó élményünk volt. Zenekarilag rengeteg energiát kaptunk ott, nagyon jó embereket ismertünk meg, és zeneileg is nagyon inspiráló volt az a közeg. Ott még nem játszottuk az Ez már ilyent, de az ottani tapasztalatok meglátszódnak ezen a verzión. Oda bármikor visszamennék, ennyire közeli ez a megszólalás.

  • A dalt hallgatva elég nehéz nem hallani valamiféle népzenei kötődést, vannak ilyen gyökerek a zenekarban?
    •  Gergő: Amióta együtt vagyunk, az első naptól mondtuk, hogy nem akarunk hegedűvel népzenét csinálni. Az milyen snassz. Nem szerettünk volna még egy Csík Zenekar lenni. A mi zenénk nem feltűnően magyar, de mégis van benne valami egyértelműen népies. Többször meglepődtem már ezen a számainkat hallgatva.
    • Kristóf: Szerintem mindannyiunk gondolkodásában kiirthatatlanul ott vannak ezek a motívumok. Lehet, hogy a Kodály módszer miatt, de ezek mélyen mindenkiben ott motoszkálnak. Nem véletlen a Margaret Island sikere sem. Szerintem ők is valami ilyesmit érezhetnek. Mi viszont nem tanultunk népzenét soha. Persze sokat hallgattam, hiszen elképesztő módon tudják kitolni a hegedű határait egyes zenészek.
  • Most csaptunk bele egy új évbe, mik a terveitek idénre?
    • Gergő: Szeretnénk körbe hordozni a zenénket az országban. Rengeteg koncert, ha lenne rá lehetőség végig turnéznánk az évet. Persze ez kis zenekarként nem egyszerű. Minél többet láttunk eddig az országból, annál jobban tetszik. Szeretnénk látni a többit is.
    • Kristóf: Bár a rossznyelvek szerint a klipeknek már leáldozóban van, mi mégis szeretnénk forgatni legalább egyet. Már dolgozunk a forgatókönyvön egy nagyon tehetséges barátunkkal, aztán a megvalósítás már más tészta.
    • Laci: Sokat beszélgettünk erről az elmúlt időkben. Fel kell kötni a gatyát, nekünk is és a szeretett közönségünknek is, mert nagy buliknak nézünk elébe. Egy biztos, 2017-ben lesz Fák Alatt Zenekar, azaz lesz lemez és lesz buli.
    • Ábel: Az biztos, hogy nagyon izgalmas idők előtt állunk. Ilyen jó évkezdésünk még sose volt, 2017 a mi évünk lesz, de legalábbis azzá tesszük!

Ha zenekarod van, és kedvet kaptál részt venni a s(o)unday sessionsben, jelentkezz bátran a soundcityszeged@gmail.com e-mail címen! 🙂