2017. április 9.

s(o)unday sessions: Sorbonne Sexual – Kifutás

Ezen a héten a Sorbonne Sexual nem csak eljátszotta nekünk a s(o)unday sessionsben egyik dalát akusztikusan, hanem egyenesen a hamarosan megjelenő albumuk címadóját mutatták meg. A 2010 óta működő zenekarnak ez lesz a második albuma, aminek koncepciójáról, és még sok másról is faggattuk a nagyon erős szövegekkel operáló zenekar frontemberét, Karádi Gergőt.
unnamed-14_copy_1.jpg

Muszáj, hogy olyan sablonosat kérdezzek először, hogy honnan a nevetek? Mit jelent, hogy találtátok ki?

Nem tartozunk azon zenekarok közé, akik ideológiát építenek a nevükre. Valahol azt gondolom, hogy mindegy mi egy zenekar neve, csak legyenek jók a dalok, mármint azon a valóságon belül amit az adott társaság létrehoz. 16 éves voltam, felírtam pár nevet, és az akkori felállás erre bólintott rá.

Magatokat a posztalternatív műfajba soroljátok. Ez alatt mit értetek?

Az alternatív – véleményem szerint – csak a műfajtalanság műfaja lehet, hogy ilyen paradoxont vázoljak.  Ettől függetlenül mégis van valami hagyományozódás, ami mentén a folytonosságból előbújva alkotnak zenekarok.  A posztalternatív az csak egy viszonylagos behatárolás, tulajdonképpen valahol azt takarja, hogy vannak leképeződések, amikkel dolgozunk ( nagy elődök hatása – ezt hívom folytonosságnak ), de amitől sorbonnesxl lesz a történet, az a jelenbeli reflexiónkat is jelöli.

Mesélj a dalról, amit a s(o)unday sessionsbe hoztatok! Miért pont Kifutás a címe?

Valahogy azt látom, hogy az induló zenekarok nagyon ráparáznak a befutásra, és az ipari jelenségek rezdüléseire mozognak rá, ami a produkcióra is negatív hatást gyakorol.  Kiveszik a lényegiség az egészből. Mi is kivesszük a részünket a tudatos formálásból, ami a zenekarcsinálásnak egy járulékos területe, de nem hagyjuk hogy a dalaink rovására menjen. Amit mi csinálunk, az ebből a szempontból kompromisszummentes. Valahogy erre játszik rá a Kifutás is, szójátékkal, élccel, humorral, de legbelül maró komolysággal. Mi nem a befutásra játszunk rá, hanem a befutásra való rágörcsölés elől „futunk ki”.

A Kifutás nem csak egy dal, hanem a következő nagylemezetek címe is. Mit lehet előre tudni a lemezről, lesz valami koncepciója?

Szigorúan vett koncepció nem lesz, de amit az előbb mondtam, azon  tematika mentén gurul a Kifutás. Ebből a gondolatból sokfelé lehet menni. Szó lesz a tudat és ösztön balanszáról, a pop és magaskultúra viszonyáról, az ipari jelenségekről, fociról, a folytonosság kérdéséről, ember-eszme ellentétről. A kiindulási pont mindig az, hogy valami nagyon erős rendszerbefoglalás ellen fut el az ember maga, valami béklyó elől, és úgy keresi magát, a  menekülés aktusa közben. Mindezt néha cinizmussal átitatott, romboló világban, néha hiperszentimentalizmussal, bánattal megtöltött valóságban.

Az előző lemezetek, a Fáma 2015 elején jelent meg. Mennyire lesz más az új korong ahhoz képest?

Az előző nagylemezünk valóban a Fáma volt. Azóta kiadtunk egy kislemezt Karvit Dourgal néven, de nagyon kerestük még magunkat. A Fáma nem szólt jól, a Karvit már jobban ,de nem úgy ahogy elgondoltuk, a Kifutás, az új meg talán az eddigi legerősebb anyagunk lesz. Nem csak hangzásban, hanem abban a tekintetben, ahogy az előkészületek folytak. Sokkal nagyobb energiát fordítottunk a válogatásra, hogy melyik dalt kukázzuk, és melyik maradjon. Ebben fejlődtünk. Hangszerelésben, ás átgondoltságban továbblépés ez a lemez, illetve végre vannak jó refrénjeink, meg régi álmom, hogy legyenek fúvósbetétek, meg dramaturgiát erősítő akusztikus dal, amiben – ahogy azt a videón láthatjátok – az Olivér akkorát mandolinozik hogy ihajja.

Eléggé szövegcentrikus a zenétek. Az új dalok témájukban mennyire lesznek mások, honnan ispirálódtál hozzájuk?

Abban lehet más, hogy éppen hogyan reflektálunk arra amiben vagyunk. Eddig se voltak tematikailag olyan erősen behatárolt dalszövegeink, olyan értelemben, hogy tudatosan nem játszottunk rá ilyen dolgokra, és ezután se fogunk, de igaz, ami igaz a Kifutás valóban homogén atmoszférába boronálja a dalait. Többféleképpen írok szöveget, és szerzem az inspirációt. Vitivel ( Vitányi Dávid – basszusgitáros) jammelünk órákon át, felvesszük, az ő témáira próbálgatok régi és új szövegeket , ő sokat segít ebben, illetve sokat írok utazás közben. Az általános metódus mostanában inkább az hogy a szöveg találja meg a zenét, de vannak olyan beállítódások amikor a fordítottja igaz.unnamed-14_copy_2.jpg

Mintha picit nehéz lenne utánatok járni az interneten, olyat is olvastam rólatok egy cikkben, hogy biztosan az élen végeznétek egy olyan listán, hogy „a média által legelhanyagoltabb zenekarok”. Miért lehet ez, vagy egyetértesz egyáltalán vele?

Én elválasztanám a kettőt. Azt hogy mi mit kommunikálunk kifelé, és azt hogy ezzel, hogy foglalkoznak. Voltak jó megjelenéseink, akár online újságokban, vagy koncerthelyeken. Lehet rólunk találni dolgokat. Igaz, az a riport, amit olvashattál, az még akkor készült, amikor talán még nem fordítottunk ekkora energiát az online létre. Ez mára már nem igaz.

Hogy s mikor fognak megjelenni további dalok, illetve a lemez?

Lesz még két dalpremier, amiből az egyik klippremier lesz, utána pedig kijön az egész lemez, úgy ahogy van. A lemezbemutató koncertünk Június 7-én lesz az A38 Tetőteraszon, kedves barátaink a Jáde Nyúl társaságában.

Ha zenekarod van, és kedvet kaptál részt venni a s(o)unday sessionsben, jelentkezz bátran a soundcityszeged@gmail.com e-mail címen! 🙂