2018. január 2.

2018 első magyar lemeze: MADRAPUR

Jóra nap süt, rosszra hold

Két kislemez után január elsején megjelent a MADRAPUR zenekar első nagylemeze. A Jóra nap süt, rosszra hold névre keresztelt korongot minden bizonnyal a 2018 – as év legelső magyar lemezeként üdvözölhetjük. A 36 perces albumon összesen 13 dal található, mely részben az eddigi kislemezek anyagából, illetve eddig még nem hallott, vadonatúj számokból áll össze.

Az anyag születéséről és az azzal kapcsolatos érzésekről Szabados Gábor, a zenekar egyik énekes – gitáros dalszerzője a következőképp mesélt.

„Az első nagylemez megjelenése mindenképp mérföldkőnek számít a MADRAPUR életében, ahogy bármely más zenekarnál is. 2016 elején elsődlegesen azért kezdtünk együtt zenélni, hogy az évek során felgyülemlett és bennünk maradt dalokat valahogy szélnek eresszük. Vehetjük ezt akár eddigi é etünk best of lemezének is, hiszen 17 éves korunktól kezdve mostanáig megírt dalok vegyesen szerepelnek rajta. Nyilván csak azokat vettük fel, amiket még valahogy ma is aktuálisnak érzünk, és szívesen játszunk élőben. Most, hogy kijött a „Jóra nap süt, ro sszra hold” , hatalmas megkönnyebbülés elengedni a rajta szereplő dalokat. Mondhatni, hogy most vagyunk nullán, hiszen ezzel a lemezzel már nagyon rég tartoztunk magunknak és másoknak is.” 

madrapur_02.jpg

A felvételi és keverési munkálatok során az Esti Kornél és a Pegazusok Nem Léteznek zenekarokból ismert Lázár Domokos segítette a zenekart, ő így emlékszik vissza a közös alkotásra .

„Amikor valakik rám írnak azzal, hogy vállalnék-e producerkedést, az első kérdés, amit felteszek magamnak, hogy tetszik-e annyira a cucc, hogy megérje az egyébként eléggé szűkös időmből egy viszonylag jelentős részt beáldozni. A MADRAPUR-nál ez a kérdés akkor dőlt el, amikor lementem egy próbájukra: leszedték a fejemet. Rögtön az lett a cél, hogy ez a próbatermi nyers erő jöjjön át a felvételeken. Az eszközöket, mikrofonokat ennek a célnak megfelelően próbáltam kiválasztani. A dobokat Kirschner Péter barátomnál vettük fel egy garázsban, a többi sávot pedig én rögzítettem a saját cuccaimmal a srácok termében. Ez utóbbi nem csak egy praktikus megoldás volt: biztos voltam benne, hogy a saját közegükben felszabadultabbak lesznek, mintha stúdióba vittük volna a dalokat. Ez a zene nekem a lazaságról, a beleszarásról szól, kár lett volna külső keretek (stúdióidő, óradíj, steril környezet) közé szorítani a felvételeket. Gabi azt kérte, hogy szóljon minden nagyon hangosan (ezt lefordítottam magamnak arra, hogy „basszon oda”). Ettől az instrukciótól valószínűleg egy rendes hangmérnök hülyét kapott volna, én viszont egy Nirvanán nevelkedett rendetlen fiú vagyok, úgyhogy nagyjából az összes keverési és masterelési szabályt megszegve dolgoztam a felvételek elkészítése után. Valószínűleg emiatt is szerettem nagyon csinálni, nem voltam én sem keretek közé szorítva. Összességében nagyon megszerettem a zenekart és szerintem a zenéjükön keresztül teljesen átjön, hogy milyen emberek valójában.”

A lemez egyelőre csak virtuális formában érhető el, amit a jótékony kedvű hallgatók támogatásképp nettó 1500 forintért tölthetnek le a zenekar Bandcamp oldaláról. A srácok ugyanakkor tervezik, hogy a jövőben – a beérkezett támogatások felhasználásával – 100 darab kézzel számozott, limitált kiadású CD is napvilágot lát majd.

cd_cover_01_2.png

Az alábbiakban pedig meg is fejtik nektek a dalokat, illetve mesélnek azok inspirálóiról. Kozma Máté és Szabados Gábor dalszerzőpáros dalkommentárjait olvashatjátok a teljes album anyagáról.

01 – FIATAL AZ IDŐ
Ez egy két perces dal, ami három perc alatt íródott. A szöveg magáért beszél. Biztos voltak rajtam kívül is olyan balfaszok, akik túlitták magukat, mielőtt sikerült volna becserkészni a prédát. – KM
A tökéletes lemezindító dal. -SZG

02 – BASZATÓS
Baszatós. Nagyon nem akartam, hogy végül ez legyen a cím, de a többiek leszavaztak. Nem volt mit tenni. Mátétól indult a dal aztán belekontárkodtam sok helyen. Lehet, hogy ezt hívják közös alkotásnak? Nem tudom. Mindenesetre van egy Zsombor nevezetű cimboránk.
Mindig lelkesen jött az első koncertekre és imádta a refrént. Aztán mikor felvettük a számot átküldtem neki a hanganyagot, hogy nézzen rá. Meghallgatta majd megkérdezte, hogy miért írtuk át az általa királynak tartott refrént. Hát nem írtuk át csak annyira kásásan szóltunk élőben, hogy tök mást hallott ki belőle anno. Gondolom valami jobbat. – SZG

03 – OLDÓDJ FEL
Képzeletbeli szakítás egy képzeletbeli lánnyal. Elég régi dal. Sok Beatles-t hallgattam akkoriban, barátnőm meg nem volt, szóval ki kellett találni valamit. Ez a lemez legnyugisabb száma, de azért nagyon szeretjük. Ha felcsendül a koncerten, a srácoknak legalább lesz lehetősége kimenni sörért vagy csurgatni. A lányok azért reméljük, maradnak. – KM

04 – PANK
Ez a dal már nyersen is nagyon állatul szólt. Legszívesebben úgy kimentettem volna, ahogy volt. Érdekes, hogy első hallásra ez egy buta és egyszerű pank szám, azonban az egész lemezen ebben a dalban van a legösszetettebb és legbonyolultabb akkordment. Ha tudsz gitározni, próbáld meg leszedni. A szöveg viszont nem tudom miről szól. Szerintem igazából Máté sem, pedig ő írta. Pank. – SZG

05 – MEGGYFA
Tizenhat évesen született, nem emlékszem már a mögöttes gondolatokra és inspirációkra. Gabinak tetszett, úgyhogy magáévá tette. -KM
Igen, így volt. Kedves emlékeket ébreszt bennem. Hiba lett volna elengedni. Kövezzetek meg. -SZG

06 – BTK
Évekkel ezelőtt Szegeden kellett volna egyetemre járnom a sok búgócsigafejű, tarisznyás, szemüveges újgazdag bölcsésszel, de ehelyett a Hollywood nevű szórakozóhelyen, és az albérlet füstfelhőjében töltöttem el a drága fiatalságomat. Persze diplomám nem lett, viszont írtam annál több dalt, köztük ezt is. Ez a szám nagyjából annak a haszontalan életnek az összefoglalása, amit ott éltem. – KM

07 – HÁTAD KÖZEPÉN
Ha volt már csajod, biztosan veled is előfordult, hogy érthető vagy érthetetlen okokból
iszonyatosan berágott rád. Megvan? Na, ez a dal pont erről az állapotról szól. Amikor a
sértett fél a háta közepére vagy éppen oda se kíván téged. Aztán az idő múlásával nyilván
elmúlik a harag, újra nyugi lesz, majd kezdődik minden elölről. Ördögi körforgás. Ahogy a
legtöbb dalunkban, ebben sem akarunk nagyokat mondani, azt gondoljuk, hogy ennek a
számnak épp az egyszerűség a nagyszerűsége. – SZG

08 – HÚZOGATÓS
A Meggyfához hasonlóan ezt a megporosodott dalt is a padlásról hoztuk le. Az eddigi visszajelzések alapján vagy nagyon szeretik vagy egyáltalán nem. Megosztó a dal és ez így van jól. Ha Máté nem lett volna lusta és írt volna most ide pár sort, akkor biztosan elmondta volna, hogy egy South Park rész nézése közben pattant ki a szikra. – SZG

09 – HIDAS
Versből született dal. Sajnos vagy nem, ezért nincs klasszikus értelemben vett refrénje. 2009 táján volt egy hosszabb időszak, amikor felújítás miatt nem engedték át a forgalmat a Margit hídon. Ez akkor nagyon sok bosszúságot okozott nekem, és egy közepesen ittas pillanatban kiíródott belőlem a sztori. Hatalmas felfedezést tettem, miszerint Budapest hídjai közül néhánynak női neve van. Így lett Margitból egy megközelíthetetlen, makacs nőszemély, az Erzsébet hídból – amin a legnagyobb az áthaladó forgalom – pedig egy könnyűvérű lotyó.
Fiatalon voltak ilyen agymenéseim. – SZG

10 – SZERETLEK NÉHA AZÉRT
Körülbelül három éve diákmeló miatt több hónapig dolgoztam kint egy amerikai gyerektáborban, mint karbantartó. A sok fűnyírás és sufni tisztogatás közben találtam egy régi akusztikus gitárt. Loptam rá húrokat, majd pengetéssel ütöttem el az időt. A honvágy miatt mindig figyeltem a neten, hogy mi történik itthon és szomorúan láttam, hogy az egész ország Kis Grófo lázban ég. Nem értettem. Mérges lettem és ars poeticaként – Grófonak köszönhetően – megszületett a szöveg első sora: „Nem rajongok a szarért!” – SZG

11 – BELEFÉRSZ
A dal a korábban már említett füstfelhős szegedi időszakból származik és az elmúlásról szól.
Nem ez a legvidámabb szám a lemezen. Igazi őszi cucc. Falevelek és tea mellé javasolt. – KM

12 – TINI
Kicsit túldramatizált verziója egy kapcsolatnak, amolyan bocsánatkérés a csajomtól azért, hogy olyan vagyok, amilyen. A végére persze megadtam magamnak a bizalmat, hogy ne változzak meg. Gabi kérdezte egyszer, hogy miért nincs olyan számunk, ami egy lány szemszögéből mesél. Mondtam, hogy nekem speciel van! A szöveg tehát egy női szereplő nézőpontját mutatja be, a zenét pedig egy Gabinál töltött gitározósdi közben írtam, amíg ő telefonált. Kezdetben Tini Himnusznak; csúfoltuk, később szimplán Tinivé kopott. – KM

13 – HELYZETJELENTÉS #1
Szeretem mindig elmondani erről a dalról, hogy tizenöt évesen egy South Park rész nézése közben írtam a Húzogatóssal együtt. Nagyon fasza rész lehetett, mert ezek a dalok azóta is játszva vannak. A lemezre élőben és vágatlanul vettük fel egy térmikrofonnal. Előtte sosem játszottuk így. Ott raktuk össze. Kiváló lezárása egy régi és kezdete egy új időszaknak. – KM

Ha kíváncsi vagy, hogy élőben hogyan szólal meg a MADRAPUR első nagylemeze akkor legközelebb február 16 – án az Akvárium Klub nagytermében találkozhattok a zenekarral, ahol az Esti Kornél előzeneka raként lépnek majd fel (részletek itt), vagy a márciusi lemezbemutatón, amiről ide kattintva tudhatjátok meg majd elsőként a részleteket.