2021. október 5.

„egy hidat szeretnénk megépíteni a közösségek között” – a legkülönfélébb zenei stílusokat hozza össze a Dűlő podcast

Új zenei podcasttal bővül a paletta: a Dűlő arra vállalkozik, hogy leültet két, teljesen különböző zenei közegből érkező művészt, hogy megosszák egymással kedvenceiket és a műsor végére dűlőre jussanak, azaz megtalálják azt a dalt, ami a közös nevezőt jelenti számukra. A Dűlő első műsorában Áron András ’Apey’ és a Parno Graszt énekes-gitárosa, Oláh József keresték a közös hangot. 

fotó: Sutus Fanni

A Dűlő ötlete két zenésztől, Makay Annától (MA’AM néven írja zenéit, játszik a MA’IWA c. projekteben és az AZVLM szervezője) és Palágyi Mátétól (a Bohemian Betyars alapítója, UbikTúra szervezője) származik: „Mindketten különböző zenei közegből jöttünk és nagyon élveztük a másik szubkultúrájának a megismerését. Hihetetlen, hogy mennyi értékes, és izgalmas ember él egymás mellett egy ilyen pici országban. A podcastünkkel egy hidat szeretnénk megépíteni a közösségek között, hogy megismerjük egymást, bemutassuk a zenénket a nagyvilágnak”– meséli az ötlet születéséről Máté. 

„Igen, szóval kb. a fő célunk, hogy nyitottabbak és érzékenyebbek legyünk egymás felé” – veszi át a szót Anna. – „Ez szerintem nem csak a podcastről, hanem majdnem minden projektünkről elmondható. Az ötlet maga már egész régóta motoszkál bennem. Régóta készítek podcasteket a Lahmacun rádióban, illetve nagyon érdekel az interjúzás műfaja, plusz sok zenei kollaborációm van. Olyan zenei műsort szerettünk volna készíteni, ami a diverzitás felé tereli a hallgatókat, a vendégeket és persze minket is.”

És hogy találta meg a közös nevezőt a két készítő? „Nekünk is nagyon sok zenemutogatós esténk volt, amit nagyon élveztünk. Rengeteg újat tanultunk egymástól, és szerintem sok inspirációt nyertünk a másik zenéiből. Talán a legtöbb közös nevezőnk a punkban rejlik, a Ricsárdgír nagy kedvenc köztünk” – idézi fel Máté. „Igen, a Ricsárdgír tényleg egy fontos közös pont, de persze lett még sok-sok közös kedvenc, mint Yamacuka Eye, vagy DakhaBrakha.” – teszi hozzá Anna. – „Alapvetően mind a ketten nagyon nyitott zenehallgatók vagyunk, vagyis könnyen találunk adott dalokban pozitív elemeket, ami miatt tök könnyen megértjük, hogy az miért szerethető mások számára”

A névválasztás is a kompromisszum keresésre, a másik elfogadására utal. A műsorban minden alkalommal két különböző zenei stílusban mozgó zenészt hívnak el. A cél, hogy idővel lehetőleg minden szubkultúrából legyenek vendégek a metáltól kezdve, a popon, kísérleti elektronikán, punkon és világzenén át a legkülönfélébb műfajokig. Ezt jól mutatja már az első adás is, ahol a főként kemény zenékben jártas Áron András ’Apey’ ült le beszélgetni a cigányzenét játszó Parno Graszt énekes-gitárosával, Oláh Józseffel. A két előadó mesélt egymásnak zenei gyökereiről, különféle, a saját műfajokban hallható zenei elemekről és hangszerekről. Azt, hogy végül hogyan jutottak dűlőre, itt lehet meghallgatni:

A Dűlő kéthetente jelenik meg, elérhető lesz az összes zenei szolgáltató felületén és minden második csütörtökön a Lahmacun Rádióban is. Az első műsorok felvételéről így mesél Anna: „Szeretik a tematikát, és ami számomra meglepő, hogy szoktak izgulni. Főleg, hogy kivel kerülnek össze, mert ugye azt csak a stúdióban tudják meg. Eddig minden adás pompás hangulatban telt!” 

„Aminek legjobban örülünk, hogy a zenészek nem ismerték egymást, de a beszélgetés végén megosztották egymással a dalaikat és már a közös jammelésről beszéltek. Ezért csináljuk a podcastet és öröm volt hallgatni, hogy elértük a célunk!” – Fűzi hozzá élményeit Máté.